ro / en


Casa infinitului
22 07.14

Casa infinitului


Arhitecul, Albreto Campo Baeza: Intr-un loc minunat cum este paradisul pe pamant la Cadiz, am construit un plan infinit catre marea infinita, cea mai radicala casa pe care am facut-o pana acum. Chiar la marginea apei oceanului Atlantic, unde marea uneste noul si vechiul continent, se inalta o platforma de piatra. Pe locul prin care tóate vasele Mediteranei obisnuiau sa treaca in drumul lor catre Atlantic.

Acolo am inaltat o casa ca un dig inspre mare. O casa care este ca un pódium incununat de un plan orizontal. Pe acest rezonant plan orizontal, goi si desculti, ne confruntam cu linia orizontului distant, trasata de catre mare acolo unde apune soarele. Planul orizontal inaltat in piatra, travertin roman, ca si cand ar fi nisip, un plan infinit catre marea infinita. Nimic mai mult, nimic mai putin.

Ca sa se materializeze acest plan orizontal, care este camera de zi principala a casei, am construit o cutie de 20 m latime si 36 m adancime. Sub inaltimea primilor 12 m am excavat 2 etaje de stanca compacta pentru intreg spatiul de locuit.

Romanii au fost pe aceste locuri cu cateva secole in urma. Bolonia, ruínele romane ale fabricilor de prelucrare a pestelui unde acestia produceau “garum” si locul unde isi construiau templele zeilor, este numai la o aruncatura de bat. In onoarea lor ne-am construit casa ca o acropole de piatra din travertin roman.

Pentru mai multa forta oferita platformei, am incorporat tot terenul pana la zidul de intrare, care ne desparte de strada, de asemenea in travertin roman. Odata trecuti de perete, intrarea in casa se face printr-un “sant” sub forma de trepte sapate in suprafata platformei.

Un poet grec a spus odata ca o adevarata “temenos”, un loc de intalnire, este conform mitologiei, acolo unde se unesc oamenii cu lucrurile.

Platforma nuda, este inconjurata de trei pereti car ene protejeaza de vanturile puternice. Cateodata este ca si cand se deschide sacul vanturilor lui Aeolus. Aceleasi vanturi care au condus vapoarele lui Ulisse catre casa.

Exista o gravura minunata de Rembrandt din 1655, "Cristos  aratat poporului", care m-a fascinat intotdeauna. In ea, Rembrandt schițeaza o linie orizontala dreapta. Perfect dreapta și perfect orizontala. Este granita podiumului puternic, podiumul pe care are loc scena. Acolo, asa cum facea mereu Mies, se transforma planul intr-o linie. Sunt sigur ca lui Rembrandt si Mies le-ar placea casa noastra pódium, toata un pódium, numai un pódium. Asa si lui Adalberti Libera, care a facut acelasi lucru atunci cand a construit casa Malaparte din Capri. Si noua ne place. Atunci cand privim casa noastra de pe plaja, ne amintim de ei.

Am dorit ca aceasta casa sa fie capabila sa opreasca timpul in loc si sa ramana in inima si mintea umanitatii. Casa infinitului.

Intreg articolul il puteti gasi aici: http://www.archdaily.com/529098/the-house-of-the-infinite-alberto-campo-baeza/